Kyllä sinä kelpaat

29.05.2015

Maamme erinäisissä oppilaitoksissa alkaa jälleen yksi lukuvuosi olla paketissa. Varma kevään merkki ovat tässä vaiheessa erinäiset kannanotot niihin perinteisiin jotka kouluvuoden päättämiseen liittyvät. Suvivirttä on tänä keväänä saatu laulaa suhteellisen rauhassa, mutta oppilaiden palkitseminen numeroin ja stipendein sekä opettajille annettavat lahjat ovat jälleen olleen tapetilla.

"Kenelle kelpaa seiskan lapsi?" kysyi Kodin Kuvalehti tällä viikolla kolumnissaan. Erikoinen otsikko, sillä lapsiahan ei kai arvioida numeroin (tai pistein) kuin synnytyslaitoksella, koulu arvioi vain heidän oppimistaan ja oppimistavoitteidensa saavuttamista. Silti asiallinen kolumni kaikkien niiden sekaan, jossa kirjoittajan näkökulma kouluun on se, millainen koulu oli hänen omina kouluvuosinaan tai millainen sen yleisesti tänä päivänä ihan vain mielletään olevan.

Yleinen stereotypia on, että vain parhaita keskiarvoja arvostetaan ja vain ne palkitaan stipendein. Väite ei ainakaan meidän koulussamme pidä paikkaansa. Neljän ja puolen tuhannen euron stipendipotista toki osa jaetaan keskiarvoperusteisesti, sillä näin on stipendien lahjoittaja määrännyt - eikä sekään väärin ole. Mutta suuri osa menee jakoon aivan muilla perusteilla. Menestyksestä yksittäisissä oppiaineissa, kaikki aineryhmät mukaan lukien, ja jopa itse asiassa taide- ja taitoaineita painottaen. Tsemppistipendejä asennettaan ja koulunkäyntiään parantaneille oppilaille. Reilu kaveri -stipendejä sosiaalisesta toiminnasta ja myönteisestä asenteesta oppilastovereita kohtaan. Työstä kouluviihtyvyyden eteen.  Siitä, että on hyvä jossakin - tai ainakin yrittää parhaansa. Itsensä ja toisten eteen.

On totta kai hyvä asia, jos oppilas lähtee keväällä koulusta hyvä todistus mukanaan. Opettajat ovat silloin joko onnistuneet häntä motivoimaan tai olemaan hänen motivaatiotaan tuhoamatta. Opetussuunnitelman mukaiset asiat ja toivottavasti vähän muutakin on saatu opiskeltua kiitettävästi. Mitä parempi todistus oppilaalla on, sen enemmän ovia hänelle aukeaa kouluvuosien jälkeen. Sen paremmin hän voi valita oman tiensä, mikä on tärkeää ja yksi koulun keskeisistä tehtävistä.

Hyvä todistus ei kuitenkaan ole itseisarvo. Vähintään yhtä tärkeää on oppia, että maailma ei lopu siinä mihin opetussuunnitelma loppuu. Yhdenkään oppiaineen yksikään kurssi ei saa tukahduttaa oppilaan luontaista uteliaisuutta ja tiedonhalua, päinvastoin. Koulu antaa pohjan oppia ja opiskella lisää, koko eliniän ajan. Päättötodistus on kuin ajokortti - ei sen saadessaan vielä valmis kuljettaja ole, mutta sen jälkeen voi jatkaa harjoittelua ja kehittymistä itsenäisesti.

Eikä maailma lopu niihin keskitason numeroihin, eikä huonoihinkaan. Ei kaikkien tarvitse oppia kaikkea, eikä niin tule koskaan tapahtumaankaan. Kunhan oppisi sen, missä on hyvä, mistä pitää ja mistä on kiinnostunut. Koulu kiinnittää usein paljon huomiota oppilaan heikkouksiin, mutta kouluvuosien jälkeen ratkaisevassa asemassa ovat kuitenkin oppilaan vahvuudet. Niillä mennään.

Jos oppilaalla on näitä vahvuuksia ja sellaisia kiinnostuksen kohteita joiden myötä myöhemmin jatkaa kouluttautumista, työllistyä ja rakentaa omaa identiteettiään, kaikki on ihan hyvin. Pulpetissa paikallaan istuminen 7 tuntia päivässä ja asioiden pänttääminen kirjasta ulkoa nyt ei vain ole kaikkien juttu. Niin kauan kuin vahvuuksia on, niiden päälle voi rakentaa. Mobiiliteknologia kehittyy ja se oma puhelin vanhentuu joskus, Michael Korsin laukut menevät pois muodista joskus ja omien photoshopattujen tissikuvien lataaminen Instagramiin alkaa joskus tuntua hölmöltä. Mutta hyviä työmiehiä tarvitaan aina. Rohkeita oman tiensä kulkijoita tarvitaan aina. Laatikon ulkopuolista ajattelua tarvitaan aina.

Iltapäivälehti nostatti viime keväänä kohua siteeraamalla opettajia, jotka ylenkatsoivat oppilailta ja huoltajilta saamiaan lahjoja. En osaa sanoa esiintyykö tällaista, en juurikaan itse koskaan saa lahjoja ja niitä joita olen saanut, olen aina arvostanut. Mutta suurin palkinto työstä on joka kevät nähdä oppilaita, jotka ovat onnistuneet jossain. Se kutosen oppilas, joka on onnistunut nostamaan numeronsa seiskaan ja vilpittömän iloinen siitä. Se lähes kaikissa lukuaineissa toivottoman heikko oppilas, jonka upean kuvistyön voisi lähettää suoraan vaikka taidemuseon seinälle. Se hiljainen itsestään epävarma tyttö luokassa, joka hartiat lysyssä astelee koulun juhlassa lavalle ja laulaa kuin enkeli. Se levoton poika jolle koulunkäynti muuten on 9 vuotta ollut yhtä tuskaa, mutta ysin keväällä valmiiksi teknisissä töissä saatu upea kitara tms. muuttaa koko kaverin olemuksen aivan toiseksi.  Tai ihan vaan se oppilas, johon et oikein ole saanut kontaktia koko kouluaikana, jolle kokeista on tippunut tasaista seiskaa ja kasia koko peruskoulun ajan ja joka lopulta viimeiseen itsearviointiin kirjoittaa isoilla kirjaimilla kiitos ja ylistää miten mukavaa koulussa ja tunneilla on ollut. Tai se oppilas jonka koulutaival on ollut yhtä raastavaa teiniangstia mutta viimein kaikki on hyvin ja oppilaalle on saatu päättötodistus, jatko-opintokelpoisuus ja uusi alku elämälle & oman tien etsimiselle.

Se, että oppilas löytää itsestään jotakin hyvää. Se että oppilas tunnistaa vahvuuksiaan. Se että hänelle on rakentunut itsetunto, joka sallii hänen niitä vahvuuksia käyttää. Ja sekin, että vaikka kaikki vahvuudet eivät vielä kouluaikana ole tulleet esiin, oppilas on kuitenkin saanut hyvän pohjan ja hyvät eväät jatkaa etsintöjä. Se lämmittää vielä paljon enemmän kuin yksikään lahja. Se on ylivoimaisesti paras ja usein ainoa kiitos mitä tästä työstä voi saada.

Hei seiskan oppilas! Kyllä sinä kelpaat. Ei sinun tarvitse verrata itseäsi muihin. Ihan varmasti olet monessa asiassa huonompi kuin joku muu, sillä niin me olemme kaikki. Älä tuijota siihen, mitä et osaa tai missaat kaiken sen mitä osaat. Ylipäätään kaikki valmiit ennakkokäsitykset siitä millainen sinun pitäisi olla, ovat täyttä puppua. Älä välitä niistä.

Olet ihan paras sinä itse jonka tiedän.

04.03.2017Hyhkyssä, 20 vuotta myöhemmin
27.02.2017Shokkipaljastus Bratislavasta
23.02.2017Mainemittari ja minä
20.02.2017Valtuusto ei korota omia palkkioitaan
15.02.2017Mikä on Uusi Kokoomus?
08.02.2017Kuusi päivää historiassa
30.01.2017Kuntavaaliehdokas 2017
29.12.2016MMXVI
19.12.2016Ipe kiittää
09.11.2016Hittireality: Kansakunnalle presidentti
18.10.2016Kun Opetushallitus koko Suomen tuhosi
30.09.2016Nokian Palloiluhallista Nokian Palloiluhalliin
26.09.2016Yhteenveto: Miksi kannatan ratikan rakentamista
22.08.2016Kisat ohi, etiäppäin
06.08.2016Meistä tuli...me
14.07.2016Mostar ja vihan hedelmät
27.06.2016Kysymyksiä ja vastauksia 27.6.2016
06.06.2016Siksi Elina
01.06.2016Puhe yhdeksäsluokkalaisille 1.6.2016
31.03.2016Vanha virastomestari muistelee
22.03.2016Terrorismia vai toisiamme vastaan?
21.02.2016Vastine Aamulehden yleisönosastokirjoitukseen
18.02.2016Sinä päivänä tein kaiken oikein - ja pieleen meni
31.12.2015Vuosikatsaus 2015
05.12.2015Hyvää itsenäisyyspäivää, Suomi!
23.10.2015Puoli miljoonaa turvapaikanhakijoiden liikuntaan
28.09.2015Älkää viekö minulta isänmaatani
22.08.2015Kansa valitsee pormestarin jo nyt
27.07.2015Ei vain koulua varten
27.06.2015Nurmikon leikkuu voi opettaa nämä 8 asiaa - katso!
29.05.2015Kyllä sinä kelpaat
27.05.2015Vihan kieli
03.05.2015Minun Suomeni ei ole minun
27.04.2015Pari sanaa Pyrinnön naisten kaudesta
19.04.2015Toimitsija tehtävissä
08.04.2015Miksi 101?
28.03.2015Vaalikone 2.0.
16.03.2015Tampereen Hämeenkatu
23.02.2015Kiitos, Seppo Sonkeri
16.02.2015Vaalikone
16.01.2015Rauha teidän muistollenne
09.01.2015Katsaus kuraattorin kyyneliin
23.12.2014Vuosi 2014 - Robin Sharman kanssa jänismetsällä
15.10.2014Viski ja minä
19.09.2014Päivänavaus 19.9.2014
05.09.2014Deja vu? Bilbao 2014
23.07.2014Olen niin vanha että...
17.07.2014Valmentajalupaus
11.06.2014Kysymyksiä ja vastauksia
30.05.2014Kevätjuhlapuhe 30.5.2014
26.05.2014Kauas on joskus pitkä matka
07.05.2014What I didn't learn in Mwanza
27.04.2014Ei-ihan-pienissä häissä
26.04.2014Kuraattorin kyyneleet
19.04.2014Tervehdys Mwanzasta
27.03.2014Hyvä kansanedustaja
25.03.2014Me ei olla enää me?
25.03.2014Mwanzaan!
20.02.2014Tahdon 2014
17.02.2014Puheenvuoro valtuustossa 17.2.2014
27.01.2014Poliittinen tilannekatsaus
07.01.2014Tarina nimeltä urheilu
23.12.2013Kiitos 2013
07.12.2013Me kännissä maailma parannetaan?
02.12.2013Työrauha opettajille - nyt.
14.11.2013Mitä ajattelin tällä viikolla?
12.11.2013Valtuustohommia 11.11.
28.10.2013Tappiosta toiseen
06.10.2013Pyrinnön naiset pitkällä matkalla
17.09.2013Älämölökulttuuri
10.09.2013Susijengi
08.09.2013Miten kaupungin tulisi tukea urheiluseuroja?
02.09.2013Meidän tavasta
11.08.2013Syksyn myötä kohti uutta kevättä?
12.07.2013Noitavainojen aika on ohi?
20.06.2013Alkukesän ajatelmia
31.05.2013Vivat, crescat, floreat: Lyceum Classicum Tamperense
21.05.2013Tapahtumien Tampere
05.05.2013"Mun mielestä tää on aika hieno laji." (Timo Silakka)
01.05.2013Työn juhlaa?
22.04.2013Koulu, moraali ja maalaisjärki
29.03.2013Koulujen piinaviikot? Opetussuunnitelmatyö alkaa taas.
22.03.2013Kysymyksiä ja vastauksia
21.03.20132,4 miljoonan euron päätökset
01.03.2013Näsilinnan peruskorjaus etenee
26.02.2013Osa jotain itseään suurempaa
21.02.2013Sivistystä ja elämänlaatua myös 2013-
27.01.2013Educare necesse est
19.01.2013Joukkueurheilun opetuksia
05.01.2013Blogit toistaiseksi täällä
05.01.2013Omista ja naapurin tuloista (Blogi 5.1.2013)
23.12.2012...ja ihmisillä hyvä tahto (Blogi 23.12.2012)
22.12.2012Rasismiblogi
21.12.2012Työrauha opettajille-blogi
19.12.2012Vaaliblogi
03.12.2012Blogi 3.12.2012
02.12.2012Harrastava Tampere-vaaliblogi
16.10.2012Ennakkoäänestys alkaa
16.10.2012Tapahtumakalenteri jälleen muuttunut
10.10.2012Tapahtumakalenteri päivitetty

Näytä lisää »