Tampereen Hämeenkatu

16.03.2015

Tampereella keskustellaan tällä hetkellä vilkkaasti kokeilusta, jossa Hämeenkadun itäpää muutettiin viime kesänä joukkoliikennekaduksi. Itsekin olen saanut asian tiimoilta yhteydenottoja ja moni on kysynyt, mitä olen asiasta mieltä. Niinpä listaan tähän muutamia ajatuksiani Hämeenkatua koskien. Valtuustossa en tänään käyttänyt asiasta puheenvuoroa, koska keskustelu käytiin viime vuoden tilinpäätösennusteen ja kaupunkistrategian seurantaraportin yhteydessä ja siihen yhteyteen Hämeenkatu-keskustelu ei mielestäni kuulu.

- Kokeilu aloitettiin ehkä hieman liian aikaisin, eikä varsinkaan siitä tiedottaminen onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla. Samanlaisia vaikeuksia oli aluksi myös tähän kuvioon olennaisesti kuuluvassa maanalaisessa parkkihallissa P-Hämpissä, jossa pysäköinti oli lisäksi ylihinnoiteltua ja siitä aiheutui imagotappioita. Nyt hinnoittelu on kohdallaan, mutta väki ei vielä ole parhaalla mahdollisella tavalla tietään pysäköintiluolaan löytänyt.

- Itse järjestelyä kuitenkin lähtökohtaisesti kannatan. Toki kyseessä on mitä suurimmassa määrin tiedon pohjalta päätettävä asia, eli tutkittua tietoa (mm. keskustan ilmanlaadusta) tarvitaan vielä lopullisten päätösten tueksi. Melutasostahan sellaista jo tuli ja melutaso ei ollut kovin dramaattisesti pudonnut, mutta se johtuu enemmän Hämeenkadun mukulakivipäällysteestä, josta toivon mahdollisimman pian päästävän eroon. Mukulakivetys tuottaa meteliä, tekee bussilla matkustamisesta epämukavampaa sekä rikkoo bussit ja niiden kuljettajat.

- Hämeenkatu ei tähänkään asti ollut kovin hyvä läpiajoreitti mistään mihinkään. Mitä taas pysäköintipaikkoihin tulee, niitä keskustassa on P-Hämpin valmistumisen myötä enemmän kuin koskaan ennen. Enää ei tarvitse kiertää korttelia edestakaisin pysäköintipaikkaa etsien, vaan maan alta niitä löytyy aina. Sitäpaitsi yritykset eivät nettoa euroakaan siitä, että auto ajaa Hämeenkatua kaupungin läpi.

- P-Hämpin käyttö on kätevää, mukavaa ja huomattavasti kadunvarsipysäköintiä edullisempaa. Sitä paitsi lyhytaikaista pysäköintiä varten keskustasta löytyy edelleen myös niitä. P-Hämpistä löytyy useita uloskäyntejä sen mukaan, missä päin keskustan itäpäätä kuluttaja haluaa asioida. Harvasta liikkeestä päätyy sen kauemmas, kuin kadulle pysäköidessään.

- Eletään taantuman ja suoranaisen laman aikaa koko Euroopassa. Yritysten liikevaihto laskee muuallakin kuin Hämeenkadun itäpäässä.

- Digitalisaation myötä myös kuluttajien käyttäytyminen on murroksessa. Se, mitä kivijalkakaupoissa myydään, tulee muuttumaan ja on jo muuttunut muuallakin kuin Tampereella. Kaupunki ei voi vaikuttaa siihen, mitä ihmiset haluavat kaupoista ostaa ja mihin hintaan. Se voi vaikuttaa ainoastaan liikkeiden saavutettavuuteen, mutta väitän että se ei ole kokeilun myötä ainakaan huonontunut.

- Yksi kolmasosa keskustassa liikkuvista henkilöistä on tullut sinne omalla autolla. Kaksi kolmasosaa ei ole. Keskustaan voidaan aina houkutella enemmän ihmisiä, mutta määräänsä enempää yksityisautoja sinne ei mahdu. Siksi toimiva ja sujuva joukkoliikenne on myös yritysten etu. Näillä järjestelyillä joukkoliikennettä voidaan Hämeenkadulla sujuvoittaa ilman, että yksityisautoilu siitä kärsii.

- Yritysten toimintaedellytyksistä huolehtiminen ja elinvoimainen keskusta ovat totta kai tärkeitä asioita, joiden eteen kaupungin tulee tehdä kaikki mahdollinen. Nyt vain koen, että keskustan joukkoliikennekokeilu on suotta joutunut syntipukiksi sille negatiiviselle kehitykselle, joka kaupungin keskustan yrityksiä tällä hetkellä koettelee. Tampereella työttömyysaste lähestyy kahtakymmentä prosenttia, se valitettavasti näkyy. Parempia aikoja odotellessa ja niiden eteen työtä tehden.

- Osa yrityksistä on myös hyötynyt kokeilusta.

- Se, että P-Hämppi on vajaakäytössä koska autoilijat eivät halua ajaa sinne, ei mielestäni ole tässä keskustelussa argumentti.

- Kaupunki kerää parhaillaan kuntalaisten mielipiteitä siitä, miten Hämeenkadun itäpäätä voitaisiin vähän enemmänkin elävöittää nyt kun kokeilu on toden teolla käynnistynyt ja vähentynyt liikenne sen mahdollistaa. Valmistelufoorumi Valmassa voi esittää ideoita.

- Ratapihankadun, Rantaväylän tunnelin, mahdollisen pikaratikan ja muiden kaupunkikehityshankkeiden valmistuttua keskustan liikenteen kokonaisuus näyttää erilaiselta kuin nyt. En näe että henkilöautot ennen sitä Hämeenkadun itäpäähän palaavat, enkä usko että asia on sen jälkeen enää edes kovin ajankohtainen.

YLE:n Elävästä Arkistosta löytyy muuten dokumenttiohjelmia Tampereelta 1970-luvulta. Niissä pohditaan sitä, että keskustassa on aivan liikaa henkilöautoliikennettä ja se haittaa yritysten toimintaa siellä. Kovasti yritettiin löytää keinoja saada yksityisautoilua varsinkin Hämeenkadulla vähennettyä.

Kannattaa katsoa. Herättää ajatuksia.

04.03.2017Hyhkyssä, 20 vuotta myöhemmin
27.02.2017Shokkipaljastus Bratislavasta
23.02.2017Mainemittari ja minä
20.02.2017Valtuusto ei korota omia palkkioitaan
15.02.2017Mikä on Uusi Kokoomus?
08.02.2017Kuusi päivää historiassa
30.01.2017Kuntavaaliehdokas 2017
29.12.2016MMXVI
19.12.2016Ipe kiittää
09.11.2016Hittireality: Kansakunnalle presidentti
18.10.2016Kun Opetushallitus koko Suomen tuhosi
30.09.2016Nokian Palloiluhallista Nokian Palloiluhalliin
26.09.2016Yhteenveto: Miksi kannatan ratikan rakentamista
22.08.2016Kisat ohi, etiäppäin
06.08.2016Meistä tuli...me
14.07.2016Mostar ja vihan hedelmät
27.06.2016Kysymyksiä ja vastauksia 27.6.2016
06.06.2016Siksi Elina
01.06.2016Puhe yhdeksäsluokkalaisille 1.6.2016
31.03.2016Vanha virastomestari muistelee
22.03.2016Terrorismia vai toisiamme vastaan?
21.02.2016Vastine Aamulehden yleisönosastokirjoitukseen
18.02.2016Sinä päivänä tein kaiken oikein - ja pieleen meni
31.12.2015Vuosikatsaus 2015
05.12.2015Hyvää itsenäisyyspäivää, Suomi!
23.10.2015Puoli miljoonaa turvapaikanhakijoiden liikuntaan
28.09.2015Älkää viekö minulta isänmaatani
22.08.2015Kansa valitsee pormestarin jo nyt
27.07.2015Ei vain koulua varten
27.06.2015Nurmikon leikkuu voi opettaa nämä 8 asiaa - katso!
29.05.2015Kyllä sinä kelpaat
27.05.2015Vihan kieli
03.05.2015Minun Suomeni ei ole minun
27.04.2015Pari sanaa Pyrinnön naisten kaudesta
19.04.2015Toimitsija tehtävissä
08.04.2015Miksi 101?
28.03.2015Vaalikone 2.0.
16.03.2015Tampereen Hämeenkatu
23.02.2015Kiitos, Seppo Sonkeri
16.02.2015Vaalikone
16.01.2015Rauha teidän muistollenne
09.01.2015Katsaus kuraattorin kyyneliin
23.12.2014Vuosi 2014 - Robin Sharman kanssa jänismetsällä
15.10.2014Viski ja minä
19.09.2014Päivänavaus 19.9.2014
05.09.2014Deja vu? Bilbao 2014
23.07.2014Olen niin vanha että...
17.07.2014Valmentajalupaus
11.06.2014Kysymyksiä ja vastauksia
30.05.2014Kevätjuhlapuhe 30.5.2014
26.05.2014Kauas on joskus pitkä matka
07.05.2014What I didn't learn in Mwanza
27.04.2014Ei-ihan-pienissä häissä
26.04.2014Kuraattorin kyyneleet
19.04.2014Tervehdys Mwanzasta
27.03.2014Hyvä kansanedustaja
25.03.2014Me ei olla enää me?
25.03.2014Mwanzaan!
20.02.2014Tahdon 2014
17.02.2014Puheenvuoro valtuustossa 17.2.2014
27.01.2014Poliittinen tilannekatsaus
07.01.2014Tarina nimeltä urheilu
23.12.2013Kiitos 2013
07.12.2013Me kännissä maailma parannetaan?
02.12.2013Työrauha opettajille - nyt.
14.11.2013Mitä ajattelin tällä viikolla?
12.11.2013Valtuustohommia 11.11.
28.10.2013Tappiosta toiseen
06.10.2013Pyrinnön naiset pitkällä matkalla
17.09.2013Älämölökulttuuri
10.09.2013Susijengi
08.09.2013Miten kaupungin tulisi tukea urheiluseuroja?
02.09.2013Meidän tavasta
11.08.2013Syksyn myötä kohti uutta kevättä?
12.07.2013Noitavainojen aika on ohi?
20.06.2013Alkukesän ajatelmia
31.05.2013Vivat, crescat, floreat: Lyceum Classicum Tamperense
21.05.2013Tapahtumien Tampere
05.05.2013"Mun mielestä tää on aika hieno laji." (Timo Silakka)
01.05.2013Työn juhlaa?
22.04.2013Koulu, moraali ja maalaisjärki
29.03.2013Koulujen piinaviikot? Opetussuunnitelmatyö alkaa taas.
22.03.2013Kysymyksiä ja vastauksia
21.03.20132,4 miljoonan euron päätökset
01.03.2013Näsilinnan peruskorjaus etenee
26.02.2013Osa jotain itseään suurempaa
21.02.2013Sivistystä ja elämänlaatua myös 2013-
27.01.2013Educare necesse est
19.01.2013Joukkueurheilun opetuksia
05.01.2013Blogit toistaiseksi täällä
05.01.2013Omista ja naapurin tuloista (Blogi 5.1.2013)
23.12.2012...ja ihmisillä hyvä tahto (Blogi 23.12.2012)
22.12.2012Rasismiblogi
21.12.2012Työrauha opettajille-blogi
19.12.2012Vaaliblogi
03.12.2012Blogi 3.12.2012
02.12.2012Harrastava Tampere-vaaliblogi
16.10.2012Ennakkoäänestys alkaa
16.10.2012Tapahtumakalenteri jälleen muuttunut
10.10.2012Tapahtumakalenteri päivitetty

Näytä lisää »