Educare necesse est

27.01.2013

Opettajan työ on muuttunut viimeisten 15 vuoden kuluessa todella paljon. Oppiaineen opettaminen tai yleensäkään oppituntien pitäminen on työstä kokonaisuutena yhä pienempi osa. Siitä, onko suuntaus oikea, voi olla montaa mieltä. Koulun tehtävä on toki paljon monimuotoisempi, kuin vain tiedon jakaminen sinänsä ja näin on tietenkin ollut aina, mutta nykyisin koulu kantaa kasvavassa määrin myös vastuuta useiden oppilaiden elämänhallinnasta, kasvatuksellisista tavoitteista sekä sellaisten perustaitojen opettamisesta, jotka ennen kuuluivat muille toimijoille.

Opettajien palkkauksessa muutos ei näy, vielä. Palkka ei määräydy työsuorituksen perusteella vaan sen, kauanko työhön on 15-20 vuotta sitten mennyt aikaa. Muutamia räikeimpiä epäkohtia, kuten erilainen korvaus luokanvalvojan tehtävistä eri oppiaineiden opettajille, on onneksi sentään saatu korjattua ja lisäksi Tampereen kaupunki on alkanut viime vuosina osoittaa kiitettävää halua huomioida erilaiset tehtävät ja työsuoritukset myös opettajan palkkauksessa. Työehtosopimus valitettavasti kuitenkin rajoittaa kehitystä tässäkin suhteessa.

Muinaisjäänne opettajien palkkauksessa ovat myös, muillakin aloilla parhaillaan keskustelua herättävät, niin sanotut VESO-päivät. Kolme ylimääräistä koulutuspäivää vuodessa. Alkavan lukuvuoden suunnittelu syksyllä ja seuraavan lukuvuoden suunnittelu keväällä vievät näistä järkevästi käytettynä yhteensä yhden, loput kaksi ovat harkinnanvaraisia. Kaupunki on joskus järjestänyt koko opettajakunnalleen yhteisen VESO-päivän Tampere-talossa, mutta sen osalta toteutus oli valitettavasti sellainen, että tapahtumalla on vieläkin henkilöstön keskuudessa lähes legendaarinen maine. Välillä tuntui, että esitysten sisältöä ei yksinkertaisesti pystynyt käsittämään ilman minkäänlaisten tajuntaa laajentavien kemikaalien, kuten suonensisäisten huumeiden, käyttöä. Menneinä vuosikymmeninä suositut ns. MESO-päivät (kokoonnutaan jonkin koulutuksellisen tapahtuman varjolla jonnekin vetämään hirveät lärvit) ovat nekin ilmeisesti jo taakse jäänyttä elämää.

Huomattavan moni koulu näytti tänäkin vuonna käyttäneen kevään VESO-päivänsä kuljettamalla opettajat Helsingin Messukeskuksessa järjestettäville Educa-messuille. Olin paikalla itsekin ja mikäs siinä, mukava retki Helsinkiin hyvässä seurassa ja pientä ryhmäytystä uuden kouluyhteisön henkilökunnalle. Messujen koulutuksellinen anti jäi kuitenkin vähäiseksi. Nimekkäät luennoitsijat kävivät paikalla vetämässä sellaiset esitykset, jotka voi koska tahansa pitää missä tilaisuudessa tahansa millä otsikolla tahansa. Yksittäisiä helmiä oli toki jokaisessa luennossa, mutta muuten tuhannet opettajat palaavat maanantaiaamuna töihin mukanaan vain nippu uusia kyniä ja kovin vähän muuta uutta.

Suomalainen koulutus on korkeatasoinen vientituote, olen viime aikoina mielenkiinnolla kuunnellut ja lukenut mm. kansanedustaja Harri Jaskarin näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta. Ehkä siksi odotukseni myös koulutusalan messuja kohtaan olivat huomattavasti suuremmat. Mieleen jäi pyörimään Jorma Uotisen luennossaan siteeraama ajatus, josta olen täysin samaa mieltä: Luovassa yhteisössä työnjohtajana toimii työ itse. Toivon että opettajien työehtosopimus, opetussuunnitelmat, kaupungin linjaukset työnantajana, opettajien koulutus ja koulujen toimintakulttuurit saavat jatkossa rauhassa kehittyä juuri tuohon suuntaan.

Erityisen suurella mielenkiinnolla kävin kuuntelemassa niin Hyhkystä kuin Clasustakin tutun entisen koulukaverini Johanna Sommers-Piiroisen esityksen mediaopetuksesta osana varhaiskasvatusta. Aihe on viime aikoina pyörinyt kovasti omassakin mielessäni, ihan sen pohjalta mitä jatkuvasti ympärillään näkee ja kokee.

Kun puhutaan lapsista tai nuorista ja mediasta, usein keskustellaan siitä, miten heitä voisi varjella siltä. Ellemme kaikki käänny amisheiksi tai muuten muokkaa koko yhteiskuntaamme ja elämäntapaamme uusiksi, emme voi. Eikä tarvitsekaan. Kahteen asiaan voimme aina vaikuttaa omalla toiminnallamme: 1) siihen, millaisten asioiden kanssa lapsi tai nuori ylipäätään joutuu tekemisiin yksin, ilman aikuisen läsnäoloa ja 2) miten lapsi tai nuori käsittelee asioita, joita näkee. Netti ei ole kovin hyvä lapsenvahti ja lisäksi tarvitaan valvontaa ja pelisääntöjä, mutta turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan on hyvä välttää.

Yleensäkin se, mitä lapset ja nuoret tänä päivänä kokevat "mediaksi" on muuttunut. Netti on koko ajan läsnä heidän elämässään, älypuhelin kytkee heidät jatkuvasti osaksi maailmanlaajuista verkkoa. Niinpä heidän tulee myös pysyä sen osana 24/7. Sen lisäksi, että oppilaat pyrkivät jatkuvista kielloista huolimatta jokaisella oppitunnilla säilyttämään tavalla tai toisella välittömän näköyhteyden rakkaaseen puhelimeensa, tiedän myös oppilaita jotka nukkuvat kännykkä tyynyn alla värinähälytys päällä, jotta uudet viestit pystytään lukemaan heti. Vaikka vanhemmat kieltäisivätkin tietokoneella surffailun ja chattailun ennen nukkumaanmenoa, viestittely jatkuu kännykällä.

Kännykät, tietokoneet ja kummallakin pelattavat erilaiset pelit, ovat aiheuttaneet monelle lapselle ja nuorelle riippuvuuteen verrattavan tilan. Opettajaurani aikana on vuosien mittaan tullut joskus vastaan oppilaissa nikotiiniaddikteja, jotka saavat näkyviä vieroitusoireita, jos eivät pääse päivän aikana tupakalle. Paljon heitä enemmän on kuitenkin näkynyt viimeisten vuoden-kahden aikana näitä virtuaalimaailma-addikteja, joille erossa oleminen kännykästä aiheuttaa jopa psykofyysisia reaktioita.

En vastusta kehitystä, en kaipaa takaisin helmitaulujen ja sentraalisantrojen aikaan. Muistutan vain siitä, miten tärkeää on huomioida maailman muuttuminen myös omassa kasvatustoiminnassamme ajoissa. Enkä ole lainkaan varma siitä, onko oikea tapa reagoida asiaan muuttaa koko lapsen ja nuoren elinympäristö sähköiseksi virtuaalimaailmaksi, jossa opetus tapahtuu vain älytauluilta ja tieto etsitään netistä tai sähköisistä oppikirjoista. Vahvasti uskon, että muutakin tarvitaan jatkossakin. Ihan sen tavallisen painetun kirjan lukemisella saavutetaan myös usein aika hyviä asioita.

Mediaopetukseen kuuluu olennaisena osana myös kriittinen suhtautuminen vastaanotettuun tietoon. Tämä on nykyään yhä haastavampaa, sillä informaatiota tulee paljon ja uudet tiedonvälityksen muodot asettavat usein alan huippuasiantuntijat ja kotisohvien sisäiset sankarit samalle viivalle informaation tuottajina. Kun netin keskustelupalstoja katsoo, näkee pääasiassa vuodatuksia jollaisia ennen näki miesten vessojen seinissä. Olen myös nähnyt muutamia sellaisia Twitter-tilejä, että vähemmästäkin on takavuosina viety tahdonvastaiseen hoitoon. Nykyisin ihminen voi kuitenkin olla netissä auktoriteetti, jos itse sellaiseksi julistautuu tai kirjoittaa sinne ahkerasti. Virtuaalimaailmassa Jokelan kouluampujakin koki olevansa hypermoraalinen yli-ihminen, miksei siis kuka tahansa meistä voisi olla minkä alan asiantuntija hyvänsä.

Iltapäivälehtien toimituksia ei käy kateeksi, päivittäin pitäisi täyttää 80 sivua palstatilaa maassa, jossa harvoin tapahtuu mitään oikeasti kiinnostavaa. Tämän lisäksi niin heidän kuin muidenkin aviisien pitäisi saada mahdollisimman monta ihmistä klikkaamaan mahdollisimman montaa linkkiä lehden verkkosivuilla. Ei ole helppoa. Silloin muuttuu se mitä isoimpiin otsikoihin nostetaan, se mitä ylipäätään uutisoidaan, ja miten asiat uutisoidaan vielä niin, että väki saadaan vaahtoamaan niistä se vajaa viikko lehden keskustelupalstalla - kunnes tulee uusi uutinen joka syrjäyttää vanhan.

Olen usein siteerannut omalta historianopettajaltani ja opinto-ohjaajaltani Jaakko Isosäviltä oppimaani lausetta: Tieto vie pohjan pois varmoilta mielipiteiltä. Kuluneella viikolla kun on taas ahkerasti mediaa seurannut, tuntuu siltä, että nykyisin on paljon useammin toisin päin; varmat mielipiteet vievät pohjan pois tiedolta. Tieto on kuitenkin ensiarvoisen tärkeä asia, yksi ihmisen elämän kulmakiviä. Siksi on hienoa, että sitä on jatkuvasti saatavilla, yhä laajenevissa muodoissa. Media tekee siten erittäin tärkeää työtä tuodessaan informaatiota ulottuvillemme. Sitä on kuitenkin välttämätöntä oppia käsittelemään kriittisesti. Sen vuoksi on erittäin tärkeää, että mediakasvatus huomioidaan tarpeeksi kattavasti ja varhain myös tulevissa opetussuunnitelmissa ja tuntijaoissa.

Silloin media toimii jatkossakin ihmisiä varten, eivätkä ihmiset mediaa.

04.03.2017Hyhkyssä, 20 vuotta myöhemmin
27.02.2017Shokkipaljastus Bratislavasta
23.02.2017Mainemittari ja minä
20.02.2017Valtuusto ei korota omia palkkioitaan
15.02.2017Mikä on Uusi Kokoomus?
08.02.2017Kuusi päivää historiassa
30.01.2017Kuntavaaliehdokas 2017
29.12.2016MMXVI
19.12.2016Ipe kiittää
09.11.2016Hittireality: Kansakunnalle presidentti
18.10.2016Kun Opetushallitus koko Suomen tuhosi
30.09.2016Nokian Palloiluhallista Nokian Palloiluhalliin
26.09.2016Yhteenveto: Miksi kannatan ratikan rakentamista
22.08.2016Kisat ohi, etiäppäin
06.08.2016Meistä tuli...me
14.07.2016Mostar ja vihan hedelmät
27.06.2016Kysymyksiä ja vastauksia 27.6.2016
06.06.2016Siksi Elina
01.06.2016Puhe yhdeksäsluokkalaisille 1.6.2016
31.03.2016Vanha virastomestari muistelee
22.03.2016Terrorismia vai toisiamme vastaan?
21.02.2016Vastine Aamulehden yleisönosastokirjoitukseen
18.02.2016Sinä päivänä tein kaiken oikein - ja pieleen meni
31.12.2015Vuosikatsaus 2015
05.12.2015Hyvää itsenäisyyspäivää, Suomi!
23.10.2015Puoli miljoonaa turvapaikanhakijoiden liikuntaan
28.09.2015Älkää viekö minulta isänmaatani
22.08.2015Kansa valitsee pormestarin jo nyt
27.07.2015Ei vain koulua varten
27.06.2015Nurmikon leikkuu voi opettaa nämä 8 asiaa - katso!
29.05.2015Kyllä sinä kelpaat
27.05.2015Vihan kieli
03.05.2015Minun Suomeni ei ole minun
27.04.2015Pari sanaa Pyrinnön naisten kaudesta
19.04.2015Toimitsija tehtävissä
08.04.2015Miksi 101?
28.03.2015Vaalikone 2.0.
16.03.2015Tampereen Hämeenkatu
23.02.2015Kiitos, Seppo Sonkeri
16.02.2015Vaalikone
16.01.2015Rauha teidän muistollenne
09.01.2015Katsaus kuraattorin kyyneliin
23.12.2014Vuosi 2014 - Robin Sharman kanssa jänismetsällä
15.10.2014Viski ja minä
19.09.2014Päivänavaus 19.9.2014
05.09.2014Deja vu? Bilbao 2014
23.07.2014Olen niin vanha että...
17.07.2014Valmentajalupaus
11.06.2014Kysymyksiä ja vastauksia
30.05.2014Kevätjuhlapuhe 30.5.2014
26.05.2014Kauas on joskus pitkä matka
07.05.2014What I didn't learn in Mwanza
27.04.2014Ei-ihan-pienissä häissä
26.04.2014Kuraattorin kyyneleet
19.04.2014Tervehdys Mwanzasta
27.03.2014Hyvä kansanedustaja
25.03.2014Me ei olla enää me?
25.03.2014Mwanzaan!
20.02.2014Tahdon 2014
17.02.2014Puheenvuoro valtuustossa 17.2.2014
27.01.2014Poliittinen tilannekatsaus
07.01.2014Tarina nimeltä urheilu
23.12.2013Kiitos 2013
07.12.2013Me kännissä maailma parannetaan?
02.12.2013Työrauha opettajille - nyt.
14.11.2013Mitä ajattelin tällä viikolla?
12.11.2013Valtuustohommia 11.11.
28.10.2013Tappiosta toiseen
06.10.2013Pyrinnön naiset pitkällä matkalla
17.09.2013Älämölökulttuuri
10.09.2013Susijengi
08.09.2013Miten kaupungin tulisi tukea urheiluseuroja?
02.09.2013Meidän tavasta
11.08.2013Syksyn myötä kohti uutta kevättä?
12.07.2013Noitavainojen aika on ohi?
20.06.2013Alkukesän ajatelmia
31.05.2013Vivat, crescat, floreat: Lyceum Classicum Tamperense
21.05.2013Tapahtumien Tampere
05.05.2013"Mun mielestä tää on aika hieno laji." (Timo Silakka)
01.05.2013Työn juhlaa?
22.04.2013Koulu, moraali ja maalaisjärki
29.03.2013Koulujen piinaviikot? Opetussuunnitelmatyö alkaa taas.
22.03.2013Kysymyksiä ja vastauksia
21.03.20132,4 miljoonan euron päätökset
01.03.2013Näsilinnan peruskorjaus etenee
26.02.2013Osa jotain itseään suurempaa
21.02.2013Sivistystä ja elämänlaatua myös 2013-
27.01.2013Educare necesse est
19.01.2013Joukkueurheilun opetuksia
05.01.2013Blogit toistaiseksi täällä
05.01.2013Omista ja naapurin tuloista (Blogi 5.1.2013)
23.12.2012...ja ihmisillä hyvä tahto (Blogi 23.12.2012)
22.12.2012Rasismiblogi
21.12.2012Työrauha opettajille-blogi
19.12.2012Vaaliblogi
03.12.2012Blogi 3.12.2012
02.12.2012Harrastava Tampere-vaaliblogi
16.10.2012Ennakkoäänestys alkaa
16.10.2012Tapahtumakalenteri jälleen muuttunut
10.10.2012Tapahtumakalenteri päivitetty

Näytä lisää »