Sinä päivänä tein kaiken oikein - ja pieleen meni

18.02.2016

Sinä päivänä tein kaiken oikein. Mielestäni. Katsoin puheilleni tuotua oppilasta silmiin, kerroin rauhallisesti miksi hänen toimintansa aamun tunnilla oli saattanut toisen oppilaan vakavaan vaaratilanteeseen. Miten arvokas asia meille kouluna on, että oppilaamme saavat käydä vierailulla kohteessa, josta oppilas oli henkilökunnan toimesta poistettu – ensimmäisenä koululaisena ikinä. Jos jatkossa emme sinne pääse, lukuisat sinne haluavat oppilaat joutuvat kärsimään yhden käytöksestä. Miten ryhmässä on tärkeää huomioida toiset, ja vaikka itse ei olisi ko. kohteeseen halunnut, sinne oli kuitenkin enemmistön päätöksellä päätetty mennä. Se ei oikeuta yhtä heistä käyttäytymään siten, kuin kohteen henkilökunta ja valvova opettaja yhtenevästi kertoivat hänen käyttäytyneen. Oppilas vaikutti ymmärtävän, mutta kun kerroin että joudun laatimaan keskustelustamme yhteenvedon myös hänen huoltajilleen, ilme vaihtui ylimieliseksi ja uhmakkaaksi: ”Ihan sama mitä kirjoitat, selitän asian itselleni parhain päin,” sanoi tyttö.

Ei siinä kauaa mennyt, kun oppilaan isä jo tuli lankoja pitkin ja piti törkeänä että hänen tyttärensä oli tuolla tavoin otettu koulussa silmätikuksi, häntä kohdeltiin mielivaltaisesti ja väitettiin tehneen jotain, mitä hän ei omien sanojensa mukaan ollutkaan tehnyt. Kutsuttiin koolle oikein palaveri, jossa rehtori, minä ja opettaja olimme kuuntelemassa miten paha mieli tytölle oli nyt tullut. Muutaman kuukauden päästä tämä mielivaltaisesti silmätikuksi joutunut tyttö vaihtoi lopulta koulua. ”Adios,” huuteli mennessään.

Oikein tein. Pykälien mukaan. Pieleen meni. Mutta olisiko lopputulos ollut parempi, jos minulla opettajana olisi ollut käytössäni enemmän valtuuksia? Kun mietin kaikkia niitä kurinpito- ja kasvatustilanteita, joita opettajaurallani on tullut vastaan, missä olisin tarvinnut enemmän valtuuksia? En heti keksi.

Tamperelainen opettaja Tiina Keskinen kirjoittaa hienoja kolumneja. Olen hänen teksteistään pääsääntöisesti jopa samaa mieltä. Viimeisin niistä, kolmesta virkavirheestä kertova, opettajan oikeuksia käsittelevä teksti, lähti kuitenkin ehkä hieman laukalle – tai ainakin sen pohjalta syntynyt keskustelu synnytti tulkintoja kuin presidentti Niinistön puhe valtiopäivien avajaisissa konsanaan.

Ketä ensinnäkin palvelee sen mielikuvan ruokkiminen, että nuorison käytös on törkeää ja opettajilla ei ole valtuuksia siihen puuttua? Eihän näin edes ole. Ylivoimainen enemmistö nuorista käyttäytyy ehkä eri tavalla, kuin itse olemme aikanamme tottuneet, mutta se ei vielä tee heidän käyttäytymisestään huonoa. Ja niilläkin oppilailla, joilla käyttäytyminen sitä on, on usein sen takana joku syy.

Kun puhutaan siitä, että opettajalla pitäisi olla nykyistä enemmän valtuuksia puuttua oppilaiden käyttäytymiseen, mieleen tulee ensimmäisenä vastakysymys: Miksi? Auttaako oppilasta, jonka omiin toimintamalleihin kuuluu ongelmien ratkominen aggressiivisuudella ja fyysistä voimaa käyttämällä, jotenkin se, että häntä itseään kohtaan saa kohdistaa enemmän fyysistä voimaa? Lasta tai nuorta, joka mahdollisesti kotioloissa tai vapaa-aikanaan ei saa osakseen riittävästi turvallisuuden tunnetta, se että häntä johdetaan, kasvatetaan ja motivoidaan koulussa pelolla? Häntä, jolle opetetaan että toisten ihmisten omaisuuteen ei saa kajota, se että opettajalla kuitenkin on oikeus kajota hänen omaisuuteensa jos siltä tuntuu? Mielestäni ei.  

Olen maailmaa kiertäessäni nähnyt, miten oppilaita lyödään koulussa kepillä. Kun palasin samaan kouluun kaksi viikkoa myöhemmin, oppilaita lyötiin edelleen kepillä. Ei ollut siis auttanut. Miksi? Selitys on mielestäni yksinkertainen: Siitä, että sinua lyödään kepillä, ei opi mitään. Jos oppilas laskee matematiikassa että 2+2=5 ja lyöt häntä kepillä, ei hän edelleenkään silti tiedä paljonko on 2+2. Sama pätee käyttäytymiseen.

Nuoret ovat nykyään erilaisia kuin me olimme aikoinamme. Auktoriteetti yhä harvemmin perustuu ikään tai asemaan, eikä ”koska mä sanoin niin” ole useinkaan enää riittävä perustelu sille, miksi jotain pitää tehdä. Auktoriteetti pitää ansaita.

Koulun arki on kaikkea muuta kuin ongelmatonta. Kouluyhteisön jäsenet ovat sosiaalisilta taidoiltaan yhä erilaisempia keskenään. Yksikköjen koko on monista syistä kasvanut, joten oppilaita on samassa pihapiirissä yhä enemmän. Oppilaat perustavat WhatsApp- ym. ryhmiä, joita voidaan käyttää sekä hyviin ja kannatettaviin että toisaalta hyvinkin kyseenalaisiin tarkoituksiin. Kasvatus- ja kurinpitotilanteita tulee vastaan jatkuvasti. Mutta itse en ihan heti keksi tilannetta, jossa tilanteen onnistunut ratkaisu olisi ollut kiinni siitä, etten ole omannut riittäviä valtuuksia. Ihan oikeasti vakavissa tilanteissa opettaja saa kyllä ratkaista tilanteet tarkoituksenmukaisella tavalla, ihan laillisesti.

Ongelma syntyy silloin, kun kasvattajat eivät puhalla yhteen hiileen. Kun huoltaja kokee, että yhteydenotto lapsen epäasiallisen käytöksen takia on suoraa henkilökohtaista kritiikkiä hänen vanhemmuuttaan kohtaan. Kun kollegani laittaa viidesluokkalaisen oppilaansa huoltajalle viestiä, että poika on jakanut luokan WhatsApp-ryhmässä pornokuvia ja osa 10-vuotiaista oppilaista ei ole oikein kokenut sitä hyvänä asiana – ja huoltaja vastaa tuohtuneena, että opettajalle ei kuulu mitä oppilaat vapaa-aikanaan puuhaavat eikä hänellä ole oikeutta puuttua asiaan. Kun huoltaja kiistää mitään ikinä tapahtuneenkaan, vaikka useampi koulutettu aikuinen asiasta yhtenevästi kertoo ja parhaassa tapauksessa vielä valvontakameran kuva näyttää. Silloin on aika turha keskustella asiasta sen enempää oppilaankaan kanssa. Matto on vedetty alta.

Opettaja ei tarvitse mielivaltaisia oikeuksia eikä lakipykälillä rakennettua auktoriteettia. Lapset ja nuoret ovat tänä päivänä aivan yhtä fiksua porukkaa kuin ovat olleet ennenkin – monessa asiassa fiksumpaakin. Se, mitä opettaja kuitenkin tarvitsee, on toimiva yhteistyö oppilaan huoltajien kanssa. Silloin kasvatustyö on riittävän kestävällä pohjalla ja johtaa kyllä tuloksiin ennemmin tai myöhemmin. Ja sitäkin onneksi edelleen näkee ja kokee. Aika useinkin.

Lakipykälillä rakennettujen oikeuksien ongelma on se, että niissä osapuolet ovat kuitenkin aina ”oppilas”, ”huoltaja” ja ”opettaja.” Eivät kolme ihmistä, jotka myös kohtaavat toisensa ihmisinä. Tiina Keskisen kirjoituksen opettavaisin kohta onkin se, jossa tunnilta poistettu poika palaa luokkaan hakemaan reppuaan ja pyytää opettajalta käyttäytymistään anteeksi, on ollut vähän huono päivä. Siinä kohdataan ihmisinä. Ja kumpikin oppii aika paljon.

Huonoimmankin käytöksen takaa löytyy ihminen. Kun huomenna vietetään vanhojen päivää, oikein harmittaa se, ettei koulussamme enää tanssita vanhojen tansseja. Oli vuodesta toiseen yhtä hauskaa nähdä, miten kovimmatkin ysiluokkien kingit yleensä hiljenivät ja jäivät tuijottamaan kun näkivät pari vuotta vanhempia tyttöjä näyttävissä puvuissaan. Rooli unohtui ja alta paljastui tavallinen 15-vuotias poika.

Silmät ja suu ammollaan.

04.03.2017Hyhkyssä, 20 vuotta myöhemmin
27.02.2017Shokkipaljastus Bratislavasta
23.02.2017Mainemittari ja minä
20.02.2017Valtuusto ei korota omia palkkioitaan
15.02.2017Mikä on Uusi Kokoomus?
08.02.2017Kuusi päivää historiassa
30.01.2017Kuntavaaliehdokas 2017
29.12.2016MMXVI
19.12.2016Ipe kiittää
09.11.2016Hittireality: Kansakunnalle presidentti
18.10.2016Kun Opetushallitus koko Suomen tuhosi
30.09.2016Nokian Palloiluhallista Nokian Palloiluhalliin
26.09.2016Yhteenveto: Miksi kannatan ratikan rakentamista
22.08.2016Kisat ohi, etiäppäin
06.08.2016Meistä tuli...me
14.07.2016Mostar ja vihan hedelmät
27.06.2016Kysymyksiä ja vastauksia 27.6.2016
06.06.2016Siksi Elina
01.06.2016Puhe yhdeksäsluokkalaisille 1.6.2016
31.03.2016Vanha virastomestari muistelee
22.03.2016Terrorismia vai toisiamme vastaan?
21.02.2016Vastine Aamulehden yleisönosastokirjoitukseen
18.02.2016Sinä päivänä tein kaiken oikein - ja pieleen meni
31.12.2015Vuosikatsaus 2015
05.12.2015Hyvää itsenäisyyspäivää, Suomi!
23.10.2015Puoli miljoonaa turvapaikanhakijoiden liikuntaan
28.09.2015Älkää viekö minulta isänmaatani
22.08.2015Kansa valitsee pormestarin jo nyt
27.07.2015Ei vain koulua varten
27.06.2015Nurmikon leikkuu voi opettaa nämä 8 asiaa - katso!
29.05.2015Kyllä sinä kelpaat
27.05.2015Vihan kieli
03.05.2015Minun Suomeni ei ole minun
27.04.2015Pari sanaa Pyrinnön naisten kaudesta
19.04.2015Toimitsija tehtävissä
08.04.2015Miksi 101?
28.03.2015Vaalikone 2.0.
16.03.2015Tampereen Hämeenkatu
23.02.2015Kiitos, Seppo Sonkeri
16.02.2015Vaalikone
16.01.2015Rauha teidän muistollenne
09.01.2015Katsaus kuraattorin kyyneliin
23.12.2014Vuosi 2014 - Robin Sharman kanssa jänismetsällä
15.10.2014Viski ja minä
19.09.2014Päivänavaus 19.9.2014
05.09.2014Deja vu? Bilbao 2014
23.07.2014Olen niin vanha että...
17.07.2014Valmentajalupaus
11.06.2014Kysymyksiä ja vastauksia
30.05.2014Kevätjuhlapuhe 30.5.2014
26.05.2014Kauas on joskus pitkä matka
07.05.2014What I didn't learn in Mwanza
27.04.2014Ei-ihan-pienissä häissä
26.04.2014Kuraattorin kyyneleet
19.04.2014Tervehdys Mwanzasta
27.03.2014Hyvä kansanedustaja
25.03.2014Me ei olla enää me?
25.03.2014Mwanzaan!
20.02.2014Tahdon 2014
17.02.2014Puheenvuoro valtuustossa 17.2.2014
27.01.2014Poliittinen tilannekatsaus
07.01.2014Tarina nimeltä urheilu
23.12.2013Kiitos 2013
07.12.2013Me kännissä maailma parannetaan?
02.12.2013Työrauha opettajille - nyt.
14.11.2013Mitä ajattelin tällä viikolla?
12.11.2013Valtuustohommia 11.11.
28.10.2013Tappiosta toiseen
06.10.2013Pyrinnön naiset pitkällä matkalla
17.09.2013Älämölökulttuuri
10.09.2013Susijengi
08.09.2013Miten kaupungin tulisi tukea urheiluseuroja?
02.09.2013Meidän tavasta
11.08.2013Syksyn myötä kohti uutta kevättä?
12.07.2013Noitavainojen aika on ohi?
20.06.2013Alkukesän ajatelmia
31.05.2013Vivat, crescat, floreat: Lyceum Classicum Tamperense
21.05.2013Tapahtumien Tampere
05.05.2013"Mun mielestä tää on aika hieno laji." (Timo Silakka)
01.05.2013Työn juhlaa?
22.04.2013Koulu, moraali ja maalaisjärki
29.03.2013Koulujen piinaviikot? Opetussuunnitelmatyö alkaa taas.
22.03.2013Kysymyksiä ja vastauksia
21.03.20132,4 miljoonan euron päätökset
01.03.2013Näsilinnan peruskorjaus etenee
26.02.2013Osa jotain itseään suurempaa
21.02.2013Sivistystä ja elämänlaatua myös 2013-
27.01.2013Educare necesse est
19.01.2013Joukkueurheilun opetuksia
05.01.2013Blogit toistaiseksi täällä
05.01.2013Omista ja naapurin tuloista (Blogi 5.1.2013)
23.12.2012...ja ihmisillä hyvä tahto (Blogi 23.12.2012)
22.12.2012Rasismiblogi
21.12.2012Työrauha opettajille-blogi
19.12.2012Vaaliblogi
03.12.2012Blogi 3.12.2012
02.12.2012Harrastava Tampere-vaaliblogi
16.10.2012Ennakkoäänestys alkaa
16.10.2012Tapahtumakalenteri jälleen muuttunut
10.10.2012Tapahtumakalenteri päivitetty

Näytä lisää »