Vastine Aamulehden yleisönosastokirjoitukseen21.02.2016 Kaupunginvaltuutettu Riitta Ollila (sd) esitti sunnuntain 14.2. Aamulehdessä niin sanottujen painotusten (matematiikka, tietotekniikka, liikunta, musiikki, kuvataide, latina ym.) korvaamista Tampereen perusopetuksessa erilaisilla kerhoilla. Kaunis ajatus, mutta ei mielestäni realistinen. Eri kouluilla toteutettava kerhotoiminta ei vastaisi laadullisesti sitä opetusta, jota oppilaat opetussuunnitelman mukaisessa opetuksessa saavat – ja vaatisi lisäksi tolkuttomat resurssit, joista jo nyt on kouluissa pulaa. Tutkimusten mukaan suomalaiset lapset ja nuoret saavuttavat koulussa hyvät oppimistulokset, mutta koulussa viihtyminen on melko kehnoa. Opetussuunnitelma puolestaan korostaa oppilaan kasvua ihmisenä, mihin olennaisesti kuuluu omien vahvuusalueiden löytäminen. On tärkeää saada tukea opiskelun heikommilla osa-alueilla tarvittaessa, mutta paikkansa yhteiskunnassa nuori löytää lopulta vahvuuksiensa kautta. Siksi näitä on tärkeä tukea, ja siksi painotuksia tarvitaan. Painotuksia on kuitenkin syytä toteuttaa keskitetysti, koska siten varmistetaan riittävät resurssit ja opetuksen laatu niissä kouluissa, joissa kutakin painotusta toteutetaan. Ei ole mahdollista painottaa kaikkea kaikissa kouluissa. Useimmissa Tampereen kouluissa joku painotus jo onkin, joissakin useampi. Se, että koulut ovat opetussuunnitelmallisilta painotuksiltaan erilaisia, ei tarkoita etteivätkö kaikki voisi olla hyviä. Sitä Tampereen koulut eittämättä ovatkin. Lapsensa voi huoletta laittaa mihin tahansa kouluun Tampereella ja hän saa siellä laadukasta opetusta turvallisessa ympäristössä. Mutta pitäisin kohtuuttomana, että painotusaineiden opiskelu olisi lasten ja nuorten ulottuvilla vain silloin, kun he sattuvat asumaan jollakin tietyllä alueella. Tämä ei olisi millään tavoin tasa-arvoista. Painotuksista on sanottu, että ne ovat ensisijaisesti varakkaiden perheiden ulottuvilla. Asian voi nähdä myös päinvastoin. Painotusaineiden opiskelu maksuttoman perusopetuksen yhteydessä on ennemminkin mahdollisuus niille perheille, joilla eivät voi viedä lapsiaan kalliisiin harrastuksiin iltaisin. Mikäli esteenä on bussilipun hinta, ongelma voidaan korjata palauttamalla painotusoppilaille takaisin kertaalleen poistettu koulumatkaetu. Painotusten toteuttaminen ei myöskään edellytä minkäänlaisia erikoisluokkia, vaan samassa perusopetusryhmässä voi aivan hyvin opiskella sekä yleisen opetussuunnitelman mukaan opiskelevia että painotusoppilaita. Huoli opetusryhmien mahdollisesta eriarvoistumisesta on sekin siis turha. Keskitetyt painotukset nauttivat koululaisten vanhempien keskuudessa tutkitusti erittäin suurta kannatusta, ja syystä. On pelkästään rikkaus, että kaupungista löytyy keskenään erilaisia kouluja. Kaikki tarjoavat silti laadukasta, maksutonta perusopetusta - kunkin oppilaan vahvuusalueita ja lahjakkuutta tukien. Ilpo Rantanen Varavaltuutettu (kok) Historian ja yhteiskuntaopin lehtori, FM |