Linjauksia Tampereella puhuttaviin kysymyksiin22.05.2021 Kokoan tälle sivulle näkemyksiäni joistakin Tampereella puhuttavista aiheista. Lista täydentyy. Jos jotakin olennaista mielestäsi puuttuu, laita kysymystä tulemaan. Elvytyspaketti Ei liity kuntavaaleihin mitenkään. Tampereen kaupunginvaltuusto tekee vuosina 2021-25 päätöksiä, jotka vaikuttavat kuntalaisten elämään kymmeniä vuosia eteenpäin. Jokin yksittäinen kysymys, josta on keväällä 2021 ollut eri mieltä, ei ole peruste olla äänestämättä puoluetta, jota muuten äänestäisi. Ei myöskään jonkun random-ehdokkaan möläytys jossain satojen kilometrien päässä Tampereelta. (Mitä itse elvytyspakettiin tulee, kannattaa tutustua vaikkapa kansanedustaja Elina Valtosen tuottamaan materiaaliin.) Rahan käyttäminen investointeihin vs rahan käyttäminen palveluihin Eivät ole vaihtoehtoisia eivätkä varsinkaan toisiltaan pois. Investoimme, jotta meillä olisi tulevaisuudessakin rahaa palveluihin. Olen äänestänyt valtuustossa tunnelin (liitännäisäänestys) ja ratikan (varsinainen äänestys) puolesta, samoin Tampereen kannen ja muiden järkevien hankkeiden puolesta ja tulisin näin tekemään vastakin. Olen kaupunkikehityksen puolella ja kannattavat investoinnit ovat tässä olennainen keino. Veronkorotukset vs palveluiden leikkaukset Lähtökohtaisesti ei kumpikaan. Tärkeintä on saada lisää tuloja ja tässä ovat avainasemassa työllisyys ja menestyvät yritykset. Palkansaajien verotus on tapissa ja iso osa palveluista on paitsi lakisääteisiä, myös taloudellisesti järkevää kunnassa tarjota, eli mikäli tasapainotustoimia tarvitaan, katse tulee suunnata ensisijaisesti palveluiden tuottamisen tapoihin, prosesseihin, uudelleenorganisointeihin ja esimerkiksi digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin. Tämän jälkeen voidaan tarkastella palveluverkkoa ja yksittäisiä ei-lakisääteisiä palveluita. Veronkorotuksissa voivat tulla kyseeseen ainoastaan veropohjan laajennukset ja nekin viimeisenä keinona. Lomautukset eivät tasapainota talouden rakenteellista alijäämää. Progressiivinen kuntavero Ks. edellä. Ei. Ikinä. Yksityisautoilu vai joukkoliikenne? Molemmat. Tampere on kohta 350.000 asukkaan kaupunki kapealla kannaksella. Keskustan tulee olla saavutettavissa kaikilla kulkumuodoilla, mutta keskustan saavutettavuus yksityisautolla ei parane sillä, että mahdollisimman moni tulee sinne autolla. Liikenne ja erityisesti pysäköinti tulee keskustassa ohjata ensisijaisesti maan alle, jotta katutila vapautuu ihmisille. Autoilun päästöjen vähentämistä tulee tavoitella sekä vähäpäästöisempien autojen kautta että joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisäämällä, kustannukset ovat jo nyt tapissa. Yksikkökooltaan suuri, matkustusmukavuudeltaan erinomainen ja tulevaisuudessa toivottavasti koeliikenteessä nähtyä nopeampi ratikka on tässäkin suhteessa tärkeä investointi. Pyöräilyinfra Kehittynyt merkittävästi viimeisten vuosien aikana ja on kehittymässä edelleen. Siihen, että pyöräilijän itsensä ei koskaan tarvitsisi huomioida muita tielläliikkujia esimerkiksi nopeuden ja väistämisen osalta, emme koskaan pääse, mutta uusia pyöräilybaanojakin Tampereelle mahtuu. Hieman kierroksia alas, toivoisin. Sekä siellä liikenteessä että netissä. Kunkun parkki Ks. edellä. Kyllä. Ratikan laajennus Ks. edellä. Kyllä, mikäli naapurikuntien kustannusosuudet järkevällä tasolla. Eteläpuisto Näkisin, että tahtotila alkaa olla aika laajasti se, että jotkin aiemmat suunnitelmat voidaan unohtaa. Eteläpuisto on säilytettävä ensisijaisesti puistona, mutta yksittäisiä alueita siellä voidaan ja tulee kehittää. En näe järkevänä suojella sellaista, mitä ei ole olemassa, eli hiekkakuopat, parkkipaikat ja rytomaat tarvitaan alueen arvon mukaiseen käyttöön. Iso asuinalue nousee kuitenkin jo varsin pian Ratinan toiselle puolelle, Viinikanlahteen. Mielenterveys- ja päihdepalvelut Tulevan valtuuston keskeisimpiä tehtäviä hoitaa kuntoon yhdessä lautakunnan, virkamiesten ja suorittavan portaan kanssa. Näen kaksi tasoa: 1) akuutti kriisi, joka on tunnistettu ja jonka hoitamiseen on osoitettu lisärahoitusta 2) koko laajan kokonaisuuden perusteellinen läpikäynti palveluiden organisoinnin, hoitoprosessin sujuvuuden, varhaisen tuen muotojen ym. osalta. Lisäksi tarvitsemme erityisesti paneutumista juurisyihin. Yksinkertaisia ratkaisuja ei ole, mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat hyvin moninainen vyyhti jossa syyt ja toimivat ratkaisut voivat olla hyvinkin yksilöllisiä. Tiekartta on tässä asiakokonaisuudessa parempi kuin prosessikaavio. Eurojakin tullaan ilman muuta tarvitsemaan, on vain tärkeää perustaa laajaan kokonaisarviointiin se, mihin ne käytetään. Urheilu- ja kulttuuritapahtumien avaaminen ja ravintolarajoitukset Korostan tiedolla johtamista, kaikki maailman asiantuntemus ei asu poliitikoissa. Tampereella koronanyrkki on toiminut hyvin. Valtakunnallisella tasolla exit-suunnitelman totaalinen puute on kuitenkin johtanut siihen, että viime kuukausina rajoitusten purku ei ole pysynyt epidemian hiipumisen tahdissa. Tilanne viimeistään osoittaa sen, että emme tarvitse tähän maahan ainakaan enää yhtään uutta hallinnon tasoa. Mitkä ovat tulevan valtuustokauden keskeisimmät asiat nyt kun tunneli ja ratikka alkavat olla valmiina? 1) sote-exit, jos sote-uudistus menee läpi (mitä en toivo), sote-palvelut ja iso osa verorahoituksesta katoavat, kunnan elinvoiman ja jäljelle jäävien ydintoimintojen turvaaminen tulevat olemaan suurempi haaste kuin kenties ymmärrämmekään 2) korona-exit, tulee vastaan jo ajallisesti edellistä aiemmin, turva-auto poistuu edestä ja kisa jatkuu, renkaiden tulee olla lämpimät 3) mielenterveys- ja päihdepalvelut, ks. edellä, aikapommi purettava ennen räjähtämistään 4) ratikan jatkon mahdollistama kaupunkikehitys, länsipuolella ensimmäisten joukossa Hiedanranta (jatkuu...) |