Vaahtoa räjäyttää muutakin kuin Kellariteatterin näyttämön

15.03.2018

En ennalta tiennyt yhtään, mitä odottaa Tampereen Työväen Teatterin uutuusesityksestä Vaahtoa. Sen tiesin, että kyseessä on jonkinlainen spin-off Tampereella 1996 ja Seinäjoella 2016 nähdystä, Jouko (ja Juha) Turkan käsikirjoittamasta ja ohjaamasta Rakkaita pettymyksiä rakkaudessa -näytelmästä. Näin sen aikoinaan Kellariteatterissa ja pidän sitä edelleen kaikkien aikojen vaikuttavimpana näkemänäni teatteriesityksenä. Seinäjoen kaupunginteatterin version näin kahdesti, kerran Seinäjoella ja kerran Teatterikesän vierailuesityksenä alkuperäisellä rikospaikalla, Tampereen Kellariteatterissa. Hieno oli sekin.

Vaahtoa -näytelmässä lavalla nähdään Minna Hokkanen ja Anna Ackerman, eli noissa versioissa lievästi horahtavaa Kati Herukka -nimistä roolihahmoa esittäneet näyttelijät. Rooli on tehnyt molempiin vahvan vaikutuksen. Hokkanen on päässyt opettajansa Turkan ohjaukseen ja mukaan produktioon, josta tiesi jo mukaan hypätessään, että kyseessä on vuosikymmenen merkittävimpiin lukeutuva näytelmä. Ackerman puolestaan on lukenut ensimmäisessä vakituisessa työpaikassaan seinältä, että hän esittää roolin jossa on kaikkea sellaista, mitä hän ei haluaisi teatterissa esittää. Vastenmielisin tehtävä on pukeutua kermavaahtoon ja kekkaloida siten yleisön edessä käytännössä alastomana.

Ackerman vihaa koko roolia, Hokkanen vain Turkkaa. Kun näytelmä vierailee Tallinnassa ja ohjaaja joutuu henkilökohtaisista syistä hyppäämään jo ensimmäisen esityksen jälkeen Helsinkiin lähtevään laivaan, Hokkanen lähtee baariin, vetää kännit ja miettii: ”Voi kun se laiva uppoaisi.” Ei uppoa, mutta kostonsa 90-luvun Kati Herukka saa: Kun harjoituksissa näyttelijä on niin uupunut ettei enää jaksa tehdä lopun itkukohtausta kunnolla, tämä heittää vain hiukset silmilleen ja feikkisuoritus menee Turkalle täydestä. Hokkanen olisi kuitenkin valmis puhumaan Vaahtoa -näytelmässä Turkasta, koska sitähän yleisö on tullut kuulemaan, mutta Ackerman ei halua Turkkaa edes mainittavan, koska tämä oli sovinistinen paska.

Näytelmän kehyskertomus on varsin turkkamainen. Säästöjen kourissa rimpuileva Työvis on lopettanut pienimmillä näyttämöillä toteutettavat projektit - koska eiväthän ne mitään tuota kuitenkaan - ja Kellariteatteristakin on tehty varastotila. Ison näyttämön isot produktiot näytellään vain väliaikaan asti ja teatterirakennus on myyty kiinalaisille.

Rojujen keskelle saapuvat Hokkanen ja Ackerman muistelemaan Kati Herukan roolia, mikä muodostaakin onnistuneen aasinsillan keskustella mm. naisen asemasta teatterissa, alastonkohtauksien teosta, näyttelijän työstä ja teatterin roolista ylipäätään. Tyylilajiin kuuluu, että tapahtumat lähtevät välillä huolella lapasesta, näyttelijät ja roolihahmot sekoittuvat keskenään ja nähdään eräänlaisia näytelmiä näytelmän sisällä. Laitosteattereiden kalustoon kuuluvien kokeneiden näyttelijöiden ja uusien tulokkaiden välinen kuilu korostuu tilanteessa, jossa Ackerman on saanut tehdäkseen Hokkasen aiemmin tekemän roolin näytelmässä Pasi ja pikkulutka, kun taas Hokkasen pitkään himoitsema päärooli Sukkula anukseen -esityksessä on peruutettu. Tai siis ei Hokkasen ja Ackermanin vaan heidän roolihahmojensa. Tai…

Tasoja ja pohdittavaa riittää: Teatteri ennen ja nyt. Laitosteatterit ja niiden sisäinen dynamiikka. Naisille teatterissa lankeavat roolit. Näyttelijä ja tämän kehollisuus. Sukupolvien välinen kuilu niin teatterissa kuin sen ulkopuolellakin. Teatterien ohjelmistopolitiikka. #metoo. Mitä katsoja oikeastaan tulee teatteriin katsomaan? Kuinka paljon näyttelijälle itselleen jää tilaa kirjoitetun tekstin ja ohjaajan ohjauksen puitteissa – vai jääkö lainkaan? Vaihtelevat tilanteet, kohtaukset ja teatterin varastonäyttämöä riivaavat sähkökatkokset tarjoavat mahdollisuuksia huutaa ulos asioita, joita näyttelijöillä on sydämellään niin, että aina ei tiedä onko äänessä näyttelijä vai roolihahmo. Sellainen kuva jää, että varsin usein ensin mainittu.

Mitä pidemmälle esitys etenee, sen selvemmäksi käy millainen voimakaksikko näyttämöllä nähdään. Näyttelijöiden ikä- ja kokemusero tuo esitykseen valtavasti syvyyttä, eikä kokonaisuus toimisi ilman sitä. Hokkanen puhuu kokemuksen tuomalla näkemyksellä ja viisaudella yhtä vahvasti kuin superlahjakkuus Ackerman uhkuu voimaa ja palavaa intohimoa näyttelijän työtä kohtaan. Tuloksena on hieno, tärkeä, teatteri-instituutiota ja koko yhteiskuntaa ravisteleva, juurilleen kunniaa tekevä mutta samalla lähes koko talon ilmaan räjäyttävä, jopa anarkistinen teos, manifesti, jota Pohjois-Perähikiän Maamiesseuran tuskin kannattaa porukalla ajella bussilla katsomaan yhtä vähän kuin leppoisaa lauantai-illan viihdettä etsivän satunnaiskatsojan suunnata juuri tätä esitystä seuraamaan, mutta kaikille teatteria rakastaville, teatterin tekemisestä kiinnostuneille, ihmisyyttä, teatterin ja ylipäätään kulttuurin yhteiskunnallista merkitystä pohtiville ja etenkin niille, joille Turkan alkuperäisteos kolahti yhtä kovaa kuin itselleni, tätä näytelmää voi enemmänkin kuin suositella. Se on pakko nähdä.

Kaikkein vaikuttavin kohta alkuperäisessä esityksessä oli Eila Roineen loppumonologi. Se kuullaan nytkin ja viimeistään siinä vaiheessa katsoja on myyty. En uskonut koskaan enää noita kaiken yhteen liimaavia sanoja kuulevani, joten kokemus oli siinäkin suhteessa erittäin voimakas. Tämän esityksen loppukohtaus ehti sen jälkeen tuntua hetken jopa antikliimaksilta – kunnes viimeistään ulkona Hämeenpuistossa sekin aukeaa uudella tavalla. Siis sen jälkeen kun näyttämömies on ensin ajanut katsojat salista ulos.

1980-luvun puolenvälin jälkeinen teatterisukupolvi, se aikakausi joka toi teatterien lavoille mm. Minna Hokkasen, oli paljon muutakin kuin paskanheittoa. On sääli, että nuo Oulun tapahtumat ja Turkan örisevät ja kuolaavat tv-veljekset turhan vahvasti dominoivat muisteluita tuolta ajalta. Silloin tehtiin kuitenkin teatterissa ja näyttelijäkoulutuksessa myös vallankumousta.

TTT:n uutuusnäytelmä Vaahtoa saattaa olla seuraavan vallankumouksen alku. Tai vaikka ei olisikaan, olen ihan varma, että jos sellainen joskus tehdään, siinä on mukana Anna Ackerman.

31.12.2023Vuosi 2023 - välimallin vuosi?
18.11.2023Entisen oppilaan puhe Hyhkyn koulun 120-vuotisjuhlassa 18.11.2023
13.11.2023Pitämättä jäänyt puheenvuoro budjettivaltuustossa 13.11.2023
29.06.2023Osapäivänatsi?
20.06.2023Ilon ja onnen päivä? PM Petteri Orpon hallitus 20.6.2023-
01.06.2023Kevätjuhlapuhe 1.6.2023
01.05.2023Avaussanat Tampereen Porvarillisessa Vapussa 1.5.2023
31.12.20222022 - parhaani tein ja se ei riittänyt
05.09.2022Rehtorin puhe Pispalan koulun paluujuhlassa 1.9.2022
09.08.2022Tuo tuska laulun tämän kirjoittaa
03.03.2022Ihmiselämään riittää kun selviydytään
18.01.2022Arvostusta sinulle, aluevaaliehdokas
11.01.2022Aluevaaleissa todellakin kannattaa äänestää
30.12.2021Vuosikatsaus MMXXI
23.12.2021Luottamushenkilö-Ipen vuosi 2021
28.11.2021Marjo Pennonen: Parempaa saatte hakea (Kirjokansi 2021)
26.11.2021Kiitos, Hakametsä
20.10.2021HBA on pelaajakehitykselle lisäarvo - ei synonyymi. Onhan?
05.10.2021Avoin kirje tamperelaisille kokoomuslaisille
18.08.2021Sinun urheilusuorituksesi ei ole sinä
28.06.2021Ei sori siitä
05.06.2021Miks just sää voisit äänestää mua
22.05.2021Linjauksia Tampereella puhuttaviin kysymyksiin
22.05.2021Kuntavaaliteemani 2021
22.05.2021Kuntavaaliehdokas Ilpo Rantanen 330
26.04.2021Mitä hallituskriisistä voidaan oppia?
04.04.2021Matkakertomus pyynnöstä ja niistä huolimatta - klinikalla Vegasissa 2005
08.02.2021Tukea tarvitseva oppilas ei saa olla politiikan pelinappula
19.01.2021Mitä hemmettiä just tapahtui?
30.12.2020Se on koronaa - vuosikatsaus 2020
26.12.2020Lukusuositus: Tuntematon huoltaja
11.12.2020Millaisen kuvan case Haavisto antaa politiikasta?
03.12.2020Elämää on kuntavaalien jälkeenkin
22.09.2020Kiusaamisen ehkäisyyn oma Tampereen malli
06.09.2020Tua noi, puoluekokouksesta
29.07.2020Setämies ulisee
31.05.2020Porinaa Pispalanharjulta 31.5.2020
02.05.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 5/5: Tää on aika hiano laji
01.05.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 4/5: Roolitus
29.04.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 3/5: Tähtipelaajat ja team ego
27.04.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 2/5: Pelitapa
26.04.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 1/5: Joukkueidentiteetti
12.04.2020Tuomittuna kulkemaan 1945-
23.02.2020Huumeongelma tunnistetaan, tunnistetaanko ratkaisut?
15.02.2020Carmen nähdään Tampere-talossa light-versiona
25.12.2019Vuosikymmenkatsaus 2010-19
20.12.2019Joulujuhlapuhe 19.12.2019
06.12.2019Suomi 102 vuotta
11.08.2019Rammstein (ei herkimmille)
11.08.2019Lähtisitkö kanssani kahville, herra Halme?
21.07.2019Virta vie - ei minnekään (Olavi Virta -musikaali Suomen Kesäteatterissa 21.7.2019)
01.06.2019Halutaan ostaa työminä
31.05.2019Kiitos sijaiset 2018-19
13.04.2019Miksi minä äänestän huomenna Kokoomusta?
05.04.2019Turvallista politiikkaa
21.02.2019Kiitos mainoksestasi, eduskuntavaaliehdokas
12.02.2019Teksti, jota ei koskaan pitänyt kirjoittaa
01.01.2019Pihapelipäivä
31.12.2018Tuttu helvetti vai tuntematon taivas? Vuosikatsaus MMXVIII
14.12.2018Damon #32
06.12.2018Itsenäisyyspäivänä 6.12.2018
04.10.2018Maailman opettajien päivänä
27.07.2018Rakkaudella esitetty - Suomen Kesäteatterin Jari Sillanpää -musikaali kesällä 2018
25.07.2018Aatamin puvussa ja vähän Eevankin - Viikinsaaren kesäteatteri 2018
21.07.2018Puhtaat valkeat lakanat - Komediateatterissa kesällä 2018
10.06.2018Kaik oliva Turus - Kokoomuksen puoluekokous 8.-10.6.2018
01.06.2018Minä lähden Pohjois-Hervantaan
06.05.2018Kansa hei, miksi äänestät aina väärin?
06.05.2018Kannanotto esteettömyysasioihin Tampereella / Pyynikin Kokoomus
15.03.2018Vaahtoa räjäyttää muutakin kuin Kellariteatterin näyttämön
05.03.2018Siinä näkijä missä tekijä (TT-Frenckell 3.3.2018)
23.02.2018Koulurauhaa - aseiden voimalla?
28.01.2018Vaali-illan ajatuksia
29.12.2017Ja vuodet ne käy yhä vaikeammiks? Vuosikatsaus 2017
23.12.2017Kaikki päättyy joskus - tai sitten ei. Ultra Bra Hartwall Areenalla 17.12.2017
06.12.2017Itsenäisyyspäivän passio
03.12.2017Onnea Suomi - sata vuotta nuori
26.11.2017Cats Tampereella - parempi kuin Broadwaylla
05.11.2017Sammakkoperspektiiviä syvemmältä - Tuntematon 2017
26.10.2017Oppitunteja pidettiin ulkona!!!!
02.10.2017Valaiskaa nyt tyhmää
08.08.2017Saatan joskus aiheuttaa pettymyksen
05.08.2017Siihen uskoo mihin haluaa uskoa
30.07.2017Delfin Basket Tournament 1988-
02.07.2017Yes in this lifetime - Guns N' Roses Hämeenlinnassa 1.7.2017
12.06.2017Isänmaallista on pysäyttää äärioikeisto ajoissa
01.06.2017Nuoriso ei ole pilalla
29.05.2017Pitkä mies näki kauas
15.05.2017Kiitos 2013-17
27.04.2017Onnea, HyPo!
10.04.2017Varavaltuutettu kiittää
06.04.2017Kotikaupungin kestävä kehitys: 571
04.04.2017Hyvää syntymäpäivää, pormestari Ikonen!
02.04.2017Vaalilupaukseni Tampereen opettajille
30.03.2017Suomalainen Tampere onkin mahtava juttu!
26.03.2017FAQ - suoria vastauksia suoriin kysymyksiin
22.03.2017Aikuiset koulukiusaajat
16.03.2017Tampere - Suomen keskeisin tapahtumapaikka
15.03.2017Kulttuurista elinvoimaa kaikille
05.03.2017Opettajien huoli on aito

Näytä lisää »