Sammakkoperspektiiviä syvemmältä - Tuntematon 2017

05.11.2017

”Kerro sitten mitä mieltä olit.”

Kommentti, jonka olen saanut useammankin kerran uusinta, Aku Louhimiehen ohjaamaa Tuntematon sotilas -elokuvaa koskien. Sekä yksityishenkilönä että historian opettajana. Oppilaitakin pitäisi kuulemma etukäteen elokuvaa varten briiffata, heidät kun kuulemma tulevalla Suomi 100 -teemaviikolla viedään elokuvaa katsomaan. Mikäs siinä, voin toki sitä varten itse käydä omilla rahoillani elokuvan katsomassa – olisin käynyt muutenkin.

Tuntematon sotilas on itselleni läheinen teos. Olen lukenut sekä Tuntemattoman että sen alkuperäisversion, Sotaromaanin. Olen nähnyt teatteriversioita Pyynikin Kesäteatterista aina Kristian Smedsin loistavaan, Kansallisteatterissa nähtyyn versioon. Edvin Laineen elokuvaversion osaan ulkoa ja Mollberginkin Tuntematon on nähty pariin kertaan. Aku Louhimiehen Levottomat-elokuvat sen sijaan ovat mielestäni aika lailla täyttä schaibaa ja elokuvan ennakkokohussakin oli aineksia tuomita teos näkemättä roskaksi: sensaatiouutisia oli tarjolla aina oheistuotteista Paula Vesalan alastomuuteen.

Odotukset olivat silti korkealla mennessäni elokuvaa katsomaan. Enkä todellakaan pettynyt. Varsin nopeasti kävi selväksi, että Louhimies ei ole tehnyt uutta versiota Edvin Laineen tai Rauni Mollbergin elokuvista, Louhimies on tehnyt uuden filmatisoinnin Väinö Linnan alkuperäisteoksesta. Teoksesta, josta näin yli 60 vuotta myöhemminkin riittää uutta sanottavaa. Tai ehkä juuri siksi.

Kun Tuntematon sotilas ensimmäisen kerran ilmestyi, Helsingin Sanomien kriitikko Toini Havu lyttäsi sen kuuluisassa arvostelussaan otsikolla ”Purnaajan sota.”  Havun mielestä kirjassa painottuivat liikaa kokonaisuutta ymmärtämättömien, sotaa sammakkoperspektiivistä tarkastelevien sotilaiden usein varsin negatiivissävytteiset kommentit. Louhimiehen versiossa ei purnata yhtä paljon kuin kirjassa, mutta ei todellakaan mennä myöskään Toini Havun toivomaan suuntaan. Ns. isoa kuvaa sodan kokonaistilanteesta ja esimerkiksi Saksan Neuvostoliittoa vastaan samaan aikaan käymän sodan kulusta ei ole mukana senkään vertaa kuin Laineen versiossa. Sen sijaan sammakkoperspektiiviä laajennetaan entistä laajemmalle ja syvemmälle – ja hyvä niin.

Laineen versio oli vuonna 1955 poliittisesti korrekti. Kaatuneilta vihollisilta ei kysellä onko ryssän helvetissä kylmä, lottia ei huoritella, Petroskoissa ei liiemmälti sikailla, Lehto ei ammu sotavankia eikä kaikkein kyseenalaisimpia hahmoja eli Karjulaa ja Viirilää ole otettu mukaan ollenkaan. Roolihenkilöitään vanhemmat näyttelijät tekevät hahmoistaan karikatyyrejä, jotka resuavat Laatokan Karjalaa edestakaisin laukoen samalla ”Hasta la vista, baby” ja ”Jippikayjee, motherfucker” -henkisiä repliikkejä sekä tappaessaan että jopa kuollessaan. Hahmoja ei myöskään sen kummemmin taustoiteta, Paloaukealta lähdetään sotaan ja siellä tapahtuu mitä tapahtuu.

Louhimiehen Tuntemattoman konekiväärikomppania on yhtenäisempi, homogeenisempi joukko, mutta elokuva nostaa silti muita enemmän esille kolme hahmoa: Eero Ahon kertakaikkisen upeasti tulkitsema Rokka nousee elokuvan selkeäksi päähenkilöksi, Aku Hirviniemen Hietanen on todellinen kaveria ei jätetä -hengen ruumiillistuma ja nuori, idealistisesti sotaan suhtautuva vänrikki Kariluoto (Johannes Holopainen) on nyt esillä yhtä keskeisessä roolissa kuin kirjassakin. Sen sijaan esimerkiksi Riitaoja (Eino Heiskanen) on esillä oikeastaan vain kuollessaan (tarpeetonta olisikin, koska tässä versiossa muutkin pelkäävät), Joonas Saartamon Lahtinen ei lähde haastamaan Veikko Sinisalon legendaarista hahmoa ja alkuperäisversion myyttinen sankarihahmo Koskelakin on aina perääntymisvaiheeseen asti kuten Jussi Vatasen Napapiirin sankarit -roolihahmokin, oikeastaan aika lapanen. Kuten Koskela toisaalta joissakin tilanteissa olikin.

Vastakkainasettelu hyvisten ja pahisten välillä puuttuu myös, mikä osaltaan lisää tilanteen realistisuutta. Armeijan näkökulmastahan esimerkiksi Lammio oli oikein hyvä esimies. Kauimpana Laineen version hahmostaan on ehkä Matti Ristisen tulkitsema majuri Sarastie, Tauno Palon tulkinnan rinnalla Ristinen tekee hahmosta lähes kaurismäkeläisen eleettömän. Toimii silti.

Kolme roolisuoritusta nostaisin vielä erikseen esiin: Pirkka-Pekka Peteliuksen kapteeni Kaarna, Juho Milonoffin Honkajoki ja Hannes Suomisen Vanhala ovat kertakaikkisen loistavia suorituksia. Kun käy katsomassa elokuvan, ymmärtää miksi. Vähemmän on usein enemmän.

Kuten elokuvan arvosteluissa on laajalti todettu, Louhimies tuo mukaan myös kotirintaman. Se tuo hahmoihin syvyyttä, tekee heistä ihmisiä. Erityisen tärkeään rooliin nousee monilahjakkuus Paula Vesalan Lyyti, eli Rokan vaimo. Suosikkeihini elokuvassa nousee kohtaus, jossa Rokka lähtee sotaan, ei yhtään repliikkiä mutta asia tulee vaikuttavalla tavalla selväksi.

Muutenkin elokuvassa on paljon hienoja asioita, joita ei sanota. Ja vaikka näytetään, ei sen kummemmin alleviivata. Hietanen saa Verushkalta muutakin kuin tanssiesityksen eivätkä rivisotilaiden happamat kommentit upseerien ja joidenkin lottien suhteista ole täysin perusteettomia. Rahikainen nyysii kaatuneilta vihollisilta kaiken mikä irti lähtee ja jotain laitetaan sotamiesten suuhun perääntymisvaiheen pitkien marssien aikana. Yksityiskohtia riittää. Pitänee käydä katsomassa uudestaankin.

Sekä kirjassa että aiemmissa filmatisoinneissa on tietynlainen ajallinen vääristymä, runsaan puolen vuoden mittainen hyökkäysvaihe ylikorostuu ja varsinkin Laineen versiossa sekä 2,5 vuoden asemasotavaihe että kaoottinen perääntymisvaihe juostaan läpi melko nopeasti. Louhimies antaa molemmille enemmän aikaa ja siksi elokuvasta on tullut huomattavan pitkä, vaikka monia klassikkokohtauksia ja -repliikkejä onkin jätetty kokonaan pois. Pidän ratkaisua silti perusteltuna.

Siviilityössäni historianopettajana olen usein opettanut jatkosotaa Tuntemattoman repliikkien avulla. Siihen tarkoitukseen Laineen filmatisointi on loistava, mukaan kun saa helposti myös toisen maailmansodan käänteet. Sekä ajopuuteoria että koskiveneteoria on mahdollista selittää elokuvan avulla, samoin asenteiden ja mielialojen muuttuminen sodan aikana. Tähän tarkoitukseen Louhimiehen versio ei ole yhtä hyvä.

Satavuotiaan Suomen asukkaille se on kuitenkin merkkiteos. Aikana, jolloin isänmaallisuudesta on vaikea puhua millään termeillä ja minkäänlaisessa asiayhteydessä – jotkut oikeuttavat sen avulla rasistisen öyhötyksensä ja toiset taas mieltävät sen lähes kirosanaksi ikään kuin vapaus, oikeusvaltio ja länsimainen yhteiskuntajärjestelmä olisivat jotain itsestäänselvyyksiä – Louhimiehen Tuntematon ei saarnaa, ei romantisoi, ei osoittele, vaan osoittaa sodan turhuuden ja mielettömyyden samalla tyylikkäällä tavalla niille kunniaa tehden, jotka elinaikanaan joutuivat sen kauhut kokemaan.

Kun elokuvan lopussa taustalla soi Finlandia, ei mahtipontisena sinfoniasovituksena vaan kauniisti ja hauraasti viululla tulkittuna, en voisi kuvitella parempaa tapaa kiteyttää koko elokuva. Ja vaikka tässä versiossa Vanhala ei lopussa kiteytäkään sodan lopputulosta yhteen repliikkiin, Suomen tilanne sodan loppuvaiheissa tulee kyllä selväksi. Menetetyistä ihmishengistä aina peruuttamattomalla tavalla järkkyneisiin ihmismieliin. Kansakuntamme epävarmaa tulevaisuutta unohtamatta.

Rokan ja Lyytin halatessa toisiaan elokuvan lopussa, huomaan pyyhkiväni silmäkulmastani kyyneleen. Lopputekstien aikana pyyhin niitä molemmista.

31.12.2023Vuosi 2023 - välimallin vuosi?
18.11.2023Entisen oppilaan puhe Hyhkyn koulun 120-vuotisjuhlassa 18.11.2023
13.11.2023Pitämättä jäänyt puheenvuoro budjettivaltuustossa 13.11.2023
29.06.2023Osapäivänatsi?
20.06.2023Ilon ja onnen päivä? PM Petteri Orpon hallitus 20.6.2023-
01.06.2023Kevätjuhlapuhe 1.6.2023
01.05.2023Avaussanat Tampereen Porvarillisessa Vapussa 1.5.2023
31.12.20222022 - parhaani tein ja se ei riittänyt
05.09.2022Rehtorin puhe Pispalan koulun paluujuhlassa 1.9.2022
09.08.2022Tuo tuska laulun tämän kirjoittaa
03.03.2022Ihmiselämään riittää kun selviydytään
18.01.2022Arvostusta sinulle, aluevaaliehdokas
11.01.2022Aluevaaleissa todellakin kannattaa äänestää
30.12.2021Vuosikatsaus MMXXI
23.12.2021Luottamushenkilö-Ipen vuosi 2021
28.11.2021Marjo Pennonen: Parempaa saatte hakea (Kirjokansi 2021)
26.11.2021Kiitos, Hakametsä
20.10.2021HBA on pelaajakehitykselle lisäarvo - ei synonyymi. Onhan?
05.10.2021Avoin kirje tamperelaisille kokoomuslaisille
18.08.2021Sinun urheilusuorituksesi ei ole sinä
28.06.2021Ei sori siitä
05.06.2021Miks just sää voisit äänestää mua
22.05.2021Linjauksia Tampereella puhuttaviin kysymyksiin
22.05.2021Kuntavaaliteemani 2021
22.05.2021Kuntavaaliehdokas Ilpo Rantanen 330
26.04.2021Mitä hallituskriisistä voidaan oppia?
04.04.2021Matkakertomus pyynnöstä ja niistä huolimatta - klinikalla Vegasissa 2005
08.02.2021Tukea tarvitseva oppilas ei saa olla politiikan pelinappula
19.01.2021Mitä hemmettiä just tapahtui?
30.12.2020Se on koronaa - vuosikatsaus 2020
26.12.2020Lukusuositus: Tuntematon huoltaja
11.12.2020Millaisen kuvan case Haavisto antaa politiikasta?
03.12.2020Elämää on kuntavaalien jälkeenkin
22.09.2020Kiusaamisen ehkäisyyn oma Tampereen malli
06.09.2020Tua noi, puoluekokouksesta
29.07.2020Setämies ulisee
31.05.2020Porinaa Pispalanharjulta 31.5.2020
02.05.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 5/5: Tää on aika hiano laji
01.05.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 4/5: Roolitus
29.04.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 3/5: Tähtipelaajat ja team ego
27.04.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 2/5: Pelitapa
26.04.2020Ajatuksia NBA-finaaleista 1987, osa 1/5: Joukkueidentiteetti
12.04.2020Tuomittuna kulkemaan 1945-
23.02.2020Huumeongelma tunnistetaan, tunnistetaanko ratkaisut?
15.02.2020Carmen nähdään Tampere-talossa light-versiona
25.12.2019Vuosikymmenkatsaus 2010-19
20.12.2019Joulujuhlapuhe 19.12.2019
06.12.2019Suomi 102 vuotta
11.08.2019Rammstein (ei herkimmille)
11.08.2019Lähtisitkö kanssani kahville, herra Halme?
21.07.2019Virta vie - ei minnekään (Olavi Virta -musikaali Suomen Kesäteatterissa 21.7.2019)
01.06.2019Halutaan ostaa työminä
31.05.2019Kiitos sijaiset 2018-19
13.04.2019Miksi minä äänestän huomenna Kokoomusta?
05.04.2019Turvallista politiikkaa
21.02.2019Kiitos mainoksestasi, eduskuntavaaliehdokas
12.02.2019Teksti, jota ei koskaan pitänyt kirjoittaa
01.01.2019Pihapelipäivä
31.12.2018Tuttu helvetti vai tuntematon taivas? Vuosikatsaus MMXVIII
14.12.2018Damon #32
06.12.2018Itsenäisyyspäivänä 6.12.2018
04.10.2018Maailman opettajien päivänä
27.07.2018Rakkaudella esitetty - Suomen Kesäteatterin Jari Sillanpää -musikaali kesällä 2018
25.07.2018Aatamin puvussa ja vähän Eevankin - Viikinsaaren kesäteatteri 2018
21.07.2018Puhtaat valkeat lakanat - Komediateatterissa kesällä 2018
10.06.2018Kaik oliva Turus - Kokoomuksen puoluekokous 8.-10.6.2018
01.06.2018Minä lähden Pohjois-Hervantaan
06.05.2018Kansa hei, miksi äänestät aina väärin?
06.05.2018Kannanotto esteettömyysasioihin Tampereella / Pyynikin Kokoomus
15.03.2018Vaahtoa räjäyttää muutakin kuin Kellariteatterin näyttämön
05.03.2018Siinä näkijä missä tekijä (TT-Frenckell 3.3.2018)
23.02.2018Koulurauhaa - aseiden voimalla?
28.01.2018Vaali-illan ajatuksia
29.12.2017Ja vuodet ne käy yhä vaikeammiks? Vuosikatsaus 2017
23.12.2017Kaikki päättyy joskus - tai sitten ei. Ultra Bra Hartwall Areenalla 17.12.2017
06.12.2017Itsenäisyyspäivän passio
03.12.2017Onnea Suomi - sata vuotta nuori
26.11.2017Cats Tampereella - parempi kuin Broadwaylla
05.11.2017Sammakkoperspektiiviä syvemmältä - Tuntematon 2017
26.10.2017Oppitunteja pidettiin ulkona!!!!
02.10.2017Valaiskaa nyt tyhmää
08.08.2017Saatan joskus aiheuttaa pettymyksen
05.08.2017Siihen uskoo mihin haluaa uskoa
30.07.2017Delfin Basket Tournament 1988-
02.07.2017Yes in this lifetime - Guns N' Roses Hämeenlinnassa 1.7.2017
12.06.2017Isänmaallista on pysäyttää äärioikeisto ajoissa
01.06.2017Nuoriso ei ole pilalla
29.05.2017Pitkä mies näki kauas
15.05.2017Kiitos 2013-17
27.04.2017Onnea, HyPo!
10.04.2017Varavaltuutettu kiittää
06.04.2017Kotikaupungin kestävä kehitys: 571
04.04.2017Hyvää syntymäpäivää, pormestari Ikonen!
02.04.2017Vaalilupaukseni Tampereen opettajille
30.03.2017Suomalainen Tampere onkin mahtava juttu!
26.03.2017FAQ - suoria vastauksia suoriin kysymyksiin
22.03.2017Aikuiset koulukiusaajat
16.03.2017Tampere - Suomen keskeisin tapahtumapaikka
15.03.2017Kulttuurista elinvoimaa kaikille
05.03.2017Opettajien huoli on aito

Näytä lisää »